Hvad er søgeordsoptimering, og hvorfor er det vigtigt for dit indhold

Hvorfor skal du søgeordsoptimere dine webtekster, og hvad er søgeordsoptimering egentlig? Her får du baggrundsviden omkring søgeord, og 4 konkrete tips til “Gør det selv” søgeordsoptimering, der vil styrke dine artiklers placering i Google. Har du ikke selv tid til at sætte dig ind i stoffet, så skriver jeg gerne dine artikler!

Søgeordsoptimering betyder, at du bruger nogle ord og sætninger i teksten, som du ved der bliver søgt efter på Google. I denne artikel hvor ordet søgeordsoptimering er det primære søgeord, kan du f.eks. indbygge ord og sætninger som:

  • Google søgeordsoptimering
  • Gratis søgeordsoptimering
  • SEO optimering
  • Søgeordsanalyse
  • Søgeoptimering

Det er alt sammen ord og sætninger, som jeg ved der bliver brugt, når der søges information på Google. Ved at bruge de rigtige søgeord kan du optimere teksten, så det bliver lettere for Google at forstå hvad teksten handler om.

Dine artikler bliver ikke læst – Hvad gør du forkert?

Forestil dig at du har brugt tid på at skrive et blogindlæg, som der efterfølgende ikke er nogen der læser. Det betyder at du har spildt værdifuld tid, og at din artikel ikke får den trafik fra søgemaskinerne, som du håber på.

Der kan være flere årsager til, at dine artikler ikke tiltrækker trafik, og dermed ikke skaber værdi for din hjemmeside eller webshop.

Din artikel er svær at finde

En af årsagerne til manglende trafik kan være, at dine artikler og blogindlæg ikke vises i søgemaskinerne, eller at de bliver vist så langt nede i søgeresultaterne, at de aldrig bliver fundet af brugerne.

Ved at skrive gode artikler med kvalitetsindhold, og samtidig fokusere på at teksterne skal være lette at finde for dine læsere, kan du drive ekstra trafik til din side.

Ofte handler det kun om, at du ikke bruger de rigtige ord og sætninger i teksten. Et klassisk eksempel er, at du skriver en god tekst om “blandingsbatterier”. Desværre er der ingen der finder artiklen, fordi alle der vil søge information om emnet bruger ordet “vandhaner” når de søger på nettet.

Hvad er søgeordsoptimering?

Søgeordsoptimeret indhold betyder at dine tekster indeholder ord og sætninger, som vi med sikkerhed ved, der bliver søgt efter på Google og de andre søgemaskiner.

Ved at benytte søgeordsoptimering, eller SEO optimerede tekster, som det også kaldes, sikrer du at dine artikler, blogindlæg osv. bliver fundet i søgemaskinerne.

Du kan skrive nok så mange gode tekster, men hvis de ikke er lette at finde i Goggle, bliver de aldrig læst, og dit arbejde med at skrive gode tekster er spildt.

Det er en kendsgerning at de tekster der vises på side 1 i Google (og allerhelst ligger i top 3), er de tekster der bliver læst. Det er sjældent at brugerne klikker sig ned på side 2 eller længere ned.

En velskrevet og SEO optimeret tekst, har derfor større chancer for at komme op på side 1 i Googles søgeresultater, og dermed øges dine chancer for at få mere trafik til din artikel.

Hvordan skriver man SEO tekster?

Der er flere faktorer der gør sig gældende, når du skal skrive en god SEO tekst.

SEO er desværre ikke en eksakt videnskab, da det er søgemaskinerne, herunder specielt Google, der sætter dagsordenen for, hvad en tekst skal indeholde, for at rangere på side 1.

Du har måske hørt at Google af og til ændrer deres algoritmer, og at disse ændringer medfører, at de enkelte hjemmesiders placering i Google stiger eller falder.

Generelt er der dog enighed om, at velskrevne og informative tekster der giver værdi for læseren, har de bedste betingelser i søgemaskinerne. Google vil gerne præsentere de bedste og mest relevante resultater for brugerne, så derfor skal du skrive dine artikler til læseren, og ikke så meget til søgemaskinerne.

MEN – Du kan selv gøre et par ting, for at hjælpe din artikel lidt på vej.

4 konkrete tips til at skrive søgeordsoptimeret tekst

Her får du 4 håndgribelige tips, der kan hjælpe med at skubbe dine artikler op i søgeresultaterne.

Indholdet skal skabe værdi

Teksten skal være informativ og give værdi til læseren. Gode tekster får læserne til at blive længere tid på siden, hvilket fortæller Google, at din artikel bliver læst grundigt

Søgeord og sætninger

Brug dine vigtigste søgeord i overskriften, og et par gange længere nede i indlægget. Undlad at spamme teksten med søgeordene, da det sandsynligvis vil få en negativ effekt. Du kan eventuelt bruge varianter af søgeordet, hvis det falder naturligt ind i teksten.

Hold det du lover i overskriften

Besvar spørgsmålet fra overskriften, og beskriv dit emne bedst muligt. Hvis dine læsere klikker på “tilbage knappen” for at komme retur til søgeresultaterne, opfatter Google det som, at læseren ikke fandt dit indhold relevant.

Teksten må gerne være lang

Din tekst skal som minimum være på 500 ord, men den må gerne være meget længere – Hvis altså indholdet fortsat er relevant og giver værdi.

I de lange tekster er det meget lettere at flette flere søgeord og relaterede søgeord ind i indholdet. En stor fordel ved at bruge relaterede søgeord er desuden, at teksten bliver mere varieret et læse.

Sådan finder du relevante søgeord

Der er mange flere faktorer der spiller ind, når man kæmper om placeringerne i Google, men med disse tips er du godt på vej.

Som nævnt som du sikre dig, at dine tekster indeholder ord og fraser, der bliver søgt efter i søgemaskinerne. Jeg kan anbefale online tjenesten Storybase, hvor du let kan finde frem til relevante søgeord, og hvor du kan se hvor mange gange, der bliver søgt på ord og sætninger.

Med Storybase får du på få sekunder et overblik over, hvad der bliver søgt efter i Google. Hvis du f.eks. skal skrive en artikel hvor det primære søgeord er Tekstforfatter, kan du lave en søgning på ordet.

Hvad er søgeordsoptimering - Billedet viser resultatet efter en søgning på ordet "tekstforfatter" i Storybase
Søgning efter ordet “tekstforfatter” i Storybase – Top 10

Søgningen giver dig en lang liste med relevante søgeord. Her kan du se de 10 øverste, og du kan se antallet af månedlige søgninger.

Når du skal skrive artiklen, kan du overveje at bruge nogle af disse søgeord. Du ved at der bliver søgt på disse ord i Google, og chancen for at din artikel bliver fundet og læst, er nu meget større.

Husk at gøre opmærksom på dine artikler

Når du har skrevet en god artikel med gode og relevante søgeord, kan du selv hjælpe artiklen lidt på vej. Du skal nemlig huske at fortælle alle om, at du har skrevet noget superfedt indhold.

Det kan du f.eks. gøre ved at dele artiklen på Facebook, Linkedin og de øvrige sociale medier, og hvis du sender nyhedsbreve til dine faste læsere, kan du også linke til dem derfra. Når du linker til artiklen, så brug nogle af de søgeord og relaterede søgeord, du gerne vil findes på. Pas på ikke at overdrive, da det kan få den modsatte effekt.

Jeg hjælper gerne med at skrive blogindlæg og artikler med relevante søgeord

Opgaven med at finde gode søgeord og søgeordssætninger kan være både besværlig og tidskrævende. Jeg vil derfor tilbyde dig at skrive gode artikler og samtidig bruge nogle af de søgeord, der beviseligt virker i teksten.

Kontakt mig gerne, så vi sammen kan kigge på opgaven.