Alle kategorier på en webshop, hjemmeside, blog osv. bør have beskrivende og gode kategoritekster. Teksten fortæller de besøgende om kategoriens indhold, og guider dem videre til produkterne eller artiklerne på siden. Samtidig hjælper kategoriteksten søgemaskinerne til at forstå, hvad din hjemmeside handler om, og hvordan siden er bygget op.
Gode kategoritekster leder kunderne videre til shoppens produkter, og du får solgt flere varer. Derudover tiltrækker teksterne flere besøgende fra Google. Det betyder, at du får endnu flere kunder, og dermed endnu flere salg – Du kan godt se fordelen ikke?
Har du styr på dine kategoritekster, eller skal jeg skrive dem for dig?
Klik her og køb din første kategoritekst
Hvad er en kategoritekst?
En blog og en webshop er som regel opdelt i forskellige hovedkategorier. I hovedkategorien findes de produkter, som hører til i den pågældende kategori.
Hvis et emne er meget bredt, er hver hovedkategori muligvis også inddelt i en eller flere underkategorier.
Hvis du f.eks. sælger computere, kunne en kategoriopdeling se således ud:
- Bærbare computere (hovedkategori)
- Computer til kontor (underkategori)
- Med 14″ skærm (under- underkategori)
- Med 15″ skærm (under- underkategori)
- Lenovo IdeaPad C340 (produkt)
- Computer til gaming (underkategori
- Bla, Bla (under- underkategori)
- Computer til kontor (underkategori)
- Stationære computere (hovedkategori)
- Bla, Bla (underkategori)
- Servere (hovedkategori)
- Bla, Bla (underkategori)
For at give dine besøgende den bedste mulighed for at forstå, hvad de kan forvente at finde i hver enkelt kategori, skal du skrive en god kategoritekst.
Kategoriteksten beskriver i detaljer, hvilke emner der behandles, eller hvilke varer der findes i den pågældende kategori. Teksten kan også beskrive de problemer og behov produkterne og emnerne i kategorien løser eller dækker.
Se et eksempel på en kategoritekst her
Gode kategoritekster og SEO (søgemaskineoptimering)
Kategoritekster har en stor SEO-mæssig værdi, der kan gøre din hjemmeside mere synlig i søgemaskinerne.
En kategoriside skal betragtes som en vigtig landingsside, som bør rangere over de enkelte produktsider i søgemaskinerne.
Specielt på websider hvor indholdet hurtigt bliver forældet, f.eks. nyhedssider, er kategorisiden vigtig, da du ellers kan bruge en masse tid på at optimere indhold, der hurtigt bliver uaktuelt.
Link til og fra kategorisiden
Hvis vi bruger eksemplet fra før, med webshoppen der sælger computere, skriver du sikkert en masse artikler om bærbare computere.
Hvis du linker til kategorien Bærbare computere fra hver artikel, fortæller du søgemaskinerne, at kategorisiden er vigtigst for netop dette keyword, og at det er den side, der skal rangere højest på søgeordet Bærbare computere.
De enkelte underkategorier, artikler og produktbeskrivelser kan i stedet fokusere på mere specifikke søgeord, som f.eks. Bærbare computere til kontorbrug.
Derved undgår du at konkurrere med dig selv i en masse artikler, hvor du forsøger at ligge højt i søgeresultaterne på det samme søgeord.
Denne artikel på Yoast.com dykker dybere ned i emnet omkring SEO og kategorisider (artiklen er på engelsk)
Start kategoriteksten med en fængende overskrift
Kategorisiderne skal have gode overskrifter. Overskriften er gratis “taletid”, og skal fange læsernes opmærksomhed og fastholde dem på siden.
Overskriften skal være en “Eye-catcher” som udover kategorinavnet, også skal indeholde ord, som får læseren til at klikke videre.
Brug Power-ord
Du kan med fordel benytte “Power-ord” i overskriften. Power-ord er ord som fremkalder en følelse hos folk og dermed bliver interessante.
Det kan være ord som advarsel, billig, dygtig, enestående, smart, let osv. SEO.dk har samlet en liste med en lang række Power-ord, som du kan bruge.
Eksempler på gode overskrifter kunne være:
- Laptops – Se vores kæmpe udvalg af laptops til billige priser
- Laptops – Få et smart arbejdsredskab til job eller skole
- Laptops – Køb en PC der ikke fylder meget, og let kan være i tasken
Læseren kan let se, at kategorien omhandler laptops, og samtidig får de belyst en fordel ved produktet, eller en fordel ved at handle med dig.
Hvad skal gode kategoritekster indeholde?
De læsere (potentielle kunder) der lander på din kategoriside, er ofte personer, der ikke er helt afklarede med, hvad de leder efter. Det er personer der f.eks. søger efter “Bærbar computer“, fordi de er ved at undersøge hvilke forskellige computere, der findes på markedet.
De der søger mere produktspecifikt, søger f.eks. efter “Lenovo IdeaPad C34”, og de går direkte til produktsiden.
Kategoriteksten er derfor vigtig, når de besøgende skal fastholdes på siden, ledes videre til en underkategori eller produktside og til sidst konverteres til kunder.
Beskriv fordelene ved kategoriens produkter
Teksten skal overordnet fortælle læseren om kategorien, og skal derfor ikke indeholde produktspecifikationer og beskrivelser af de enkelte produkter.
Forsøg at undgå fremmedord og tekniske betegnelser, som dine læsere måske ikke kender.
En god kategoritekst skal fortælle om de fordele produkterne vil give, og hvordan produkterne vil give værdi for en køber eller en bruger. Du kan eventuelt også skrive lidt om, hvad en kunde skal være opmærksom på, inden de vælger et produkt. En mini indkøbsguide, vil være god service til dine kunder.
Fremhæv dine USP’er
I det sidste afsnit kan du passende fremhæve din hjemmesides eller webshops USP’er (Unique Selling Points). Det kan være “Fri levering”, “Billige priser”, “Stort udvalg” osv. Altså alle de ting der gør din shop til noget særligt. Disse meget vigtige elementer skal overbevise kunden om, at de skal købe hos dig.
Tiltræk trafik fra Google med søgeord og spørgsmål
Du kan også bruge kategoriteksten til at tiltrække trafik fra søgemaskinerne. Det kan du gøre ved at bruge de rigtige søgeord i teksten, og eventuelt formulere dem som spørgsmål.
Eksempler på søgeord og søgeordssætninger kunne være:
- Hvad er en laptop?
- Hvor mange RAM har jeg brug for?
- Hvilken skærm passer til computeren?
Alle sammen søgeord der kan generere trafik fra Google og de øvrige søgemaskiner.
Husk dine links
Hvis du samtidig linker fra hvert enkelt produkt tilbage til kategorisiden, fortæller du Google at kategorisiden er vigtigere end den enkelte produktside, og den kommer derved til at rangere højere i søgeresultaterne.
Det er ligeledes en god idé at linke fra hovedkategorien til underkategorierne. På den måde gør du både læserne og søgemaskinerne opmærksomme på sidens opbygning.
Hvis du har blogindlæg, der uddyber nogle af de spørgsmål der nævnes i kategoriteksten, kan du også med fordel linke til dem.
Hvis det giver mening, kan du tillige linke til sider med handelsbetingelser eller andre relevante sider.
Husk at slutte med et CTA (Call to action)
Kategoritekster skal altid opfordre læseren til at foretage en handling. Derfor skal du huske at indsætte et CTA (Call to action).
Det kan være “Se alle vores laptops her, og udnyt vore lave priser” eller “Bestil din nye laptop her, så leverer vi den i morgen” eller noget i samme stil.
Hvor lang skal en kategoritekst være?
Kategoriteksten er med til at gøre dine besøgende interesserede i produkterne og emnerne i kategorien, og skal drive læserne videre.
Teksten må gerne være lang (500+ ord), og den skal være spændende nok til at fastholde læseren, og samtidig gøre teksten synlig i søgemaskinerne.
Nogle webshopsystemer har begrænsning på, hvor lang en kategoritekst kan være, og i disse tilfælde drejer det sig selvfølgelig om at få det vigtigste med. Du kan eventuelt linke til artikler på din blog, hvis det kniber med at få alle de vigtigste ting med.
Hvor skal kategoriteksten placeres?
En lang kategoritekst kan virke generende for nogle, og det er vigtigt at den placeres korrekt.
En kategoritekst placeres ofte før dine produkter eller blogindlæg vises på siden. Det kan have den ulempe, at de besøgende skal scrolle for at komme ned til dine produkter, og især på mobiltelefoner skal der ofte rulles langt ned på siden.
En mulighed er at flytte kategoriteksten (eller noget af teksten) ned under dine produkter. Det kan dog være mindre smart i forhold til SEO, da det siges at Google vægter tekst i starten af en side højere, end tekst i bunden af siden (denne tese er der dog delte meninger om blandt SEO eksperterne).
En anden løsning kan være at folde teksten sammen, så de besøgende selv kan bestemme om teksten skal læses. Søgemaskinerne læser teksten fra HTML koden, og vil dermed kunne “se” indholdet, selv når det er foldet sammen. Denne løsning kaldes accordion (harmonika).
Søg inspiration hos dine konkurrenter
Hent gerne inspiration til dine kategori- og produkttekster på blogs og webshops, som er i samme niche som din egen.
Man kan ofte lære meget af at læse andres tekster, og samtidig hente inspiration til ordvalg og opsætning.
Skriv gode kategoritekster – Konklusion
Nu skulle du kunne skrive en kategoritekst, der både tilfredsstiller dine besøgendes nysgerrighed, og guider dem på rette vej.
Samtidig øges dine chancer for at få dine kategorisider til at rangere højere i søgemaskinerne, og dermed vil du automatisk få flere besøgende.
Følg listen her – så kan det ikke gå helt galt:
- Fængende overskrift med Power-ord
- Beskriv kategorien – Hvilken type produkter kan du finde?
- Hvilke problemer løser produktet eller ydelsen
- Brug de rette søgeord i teksten
- Gode underoverskrifter (gerne formuleret som spørgsmål)
- Brug klart og tydelige sprog
- Fremhæv dine USP’er
- Link til forside og underkategorier
- Husk at linke tilbage til kategorisiden fra de enkelte produktsider
- Minimum 500 ord
- Husk CTA til sidst i teksten
Lad mig skrive dine kategoritekster?
Jeg hjælper gerne med at skrive gode kategoritekster, så du kan koncentrere dig om andre ting.
Brug kontaktformularen her til at beskrive din opgave, så vender jeg tilbage med en pris på dine tekster.